Раннє читання

Авторські методики навчання дітей грамоти.

Методика Марії Монтессорі побудована за принципом самонавчання за допомогою системи оригінальних дидактичних матеріалів: вирізна рухова абетка, літери з різного матеріалу, фігурні вкладки та літери-шершавчики для обведення, картки з картинками та підписами під ними, коробки з дрібними предметами та багато іншого. Авторка свій метод визначила як «метод письма».

Ключовий засіб у методиці Макіндера — низка індикаторів, ігрових конструкцій, спеціальних картонних карток, які охоплюють усю абетку. Їх педагог розміщує на стінах групового приміщення в полі зору дітей. Навчання дітей грамоти відбувається протягом п’яти етапів, упродовж яких картки з буквами педагоги замінюють на картки зі словами. Ігрові вправи з картками підтримують інтерес дітей до читання.

У своїй методиці Євгеній Шулєшко пропонує навчати дітей читати та писати за допомогою «Акваріуму» — спеціально розробленого екрана з цифрами та буквами. Також методика містить опис карток-лекал, завдяки яким діти вчаться писати елементи букв і самі букви.

За методикою Миколи Зайцева педагог організовує ігрову діяльність дітей навколо посібника «Кубики Зайцева». Комплект посібника містить кубики й таблиці. Кубики один від одного відрізняються за величиною та кольором. На великих кубиках — тверді звуки, маленьких — м’які, середнього розміру — напівпом’якшені. Крім того, кубики мають наповнення, яке при струшуванні видає звук глухий — «дерев’яні» кубики, чи дзвінкий — «металеві». Проспівуючи «імена» кубиків і граючи з ними, діти легко запам’ятовують склади, слова, вчаться їх читати й «писати» — викладати слова та цілі речення.

Звісно, що це не всі авторські методики навчання дітей основ грамоти. Їх значно більше. Тож вибрати є з чого.

Як організувати діяльність дітей

Основа навчання грамоти — загальний мовленнєвий розвиток дитини, а саме: розвиток зв’язного мовлення, словника, граматичної будови, звукової культури мовлення. Тому, щоб діти ліпше засвоювали основи грамоти, створіть умови, у яких вони виявлятимуть мовленнєву активність. Зокрема, пропонуйте дітям ігри та вправи, у яких потрібно:

  • користуватися поняттями «звук», «слово», «речення»;
  • робити звуковий аналіз слів;
  • складати звукові та складові схеми;
  • шукати й називати букви;
  • читати прямі й обернені склади, прості слова;
  • друкувати своє ім’я, прості слова тощо.

+