Протидія булінгу

СТОП, БУЛІНГ!

9 січня 2019 року набув чинності Закон України від 18.12.2019 року № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)». Булінг (цькування) це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типові ознаки булінгу (цькування) такі:

— систематичність (повторюваність) діяння;

— наявність сторін — кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за нявності);

— дії ябо бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Правила поведінки здобувача освіти

Закон України «Про дошкільну освіту» (зі змінами та доповненнями)

Стаття 27.Учасники освітнього процесу

Учасниками освітнього процесу у сфері дошкільної освіти є: діти дошкільного віку, вихованці, учні; педагогічні працівники: директори, заступники директора з навчально-виховної (виховної) роботи, вихователі-методисти, вихователі, старші вихователі, асистенти вихователів, вчителі (усіх спеціальностей), вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, практичні психологи, соціальні педагоги, інструктори з праці, інструктори з фізкультури, інструктори слухового кабінету, музичні керівники, керівники гуртків, студій, секцій, інших форм гурткової роботи та інші спеціалісти;

{Абзац третій статті 27 із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}

помічники вихователів та няні;

{Абзац четвертий статті 27 із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}

медичні працівники; батьки або особи, які їх замінюють; батьки-вихователі дитячих будинків сімейного типу; асистенти дітей з особливими освітніми потребами;

{Статтю 27 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}

фізичні особи, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.

{Абзац дев’ятий статті 27 в редакції Закону№ 2145-VIII від 05.09.2017}

Стаття 28.Права дитини у сфері дошкільної освіти

  1. Права дитини у сфері дошкільної освіти визначені Конституцією України,Законом України «Про освіту», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
  2. Дитина має гарантоване державою право на:
  • безоплатну дошкільну освіту в державних і комунальних закладах дошкільної освіти;
  • безпечні та нешкідливі для здоров’я умови утримання, розвитку, виховання і навчання;
  • захист від будь-якої інформації, пропаганди та агітації, що завдає шкоди її здоров’ю, моральному та духовному розвитку;
  • безоплатне медичне обслуговування у закладах дошкільної освіти; {Абзац п’ятий частини другої статті 28 із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}
  • захист від будь-яких форм експлуатації та дій, які шкодять здоров’ю дитини, а також від фізичного та психологічного насильства, приниження її гідності;
  • здоровий спосіб життя;
  • діти з особливими освітніми потребами, що зумовлені порушеннями інтелектуального розвитку та/або сенсорними та фізичними порушеннями, мають право на першочергове зарахування до закладів дошкільної освіти. {Частину другу статті 28 доповнено абзацом восьмим згідно із Законом№ 2541-VIII від 06.09.2018}

Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) , порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування) у КЗ «ДНЗ№51 ВМР»

1. Загальні положення

1.1. Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

1.2. Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

систематичність (повторюваність) діяння;

наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

2.Повноваження керівника КЗ «ДНЗ № 51 ВМР» та уповноважених ним осіб щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню).

2.1. Керівник комунального закладу «Дошкільний навчальний заклад №51 Вінницької міської ради» (далі – КЗ «ДНЗ № 51 ВМР»):

— здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти; розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;

— забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування);

— з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

— розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;

— повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.

2.2. Вихователь-методист забезпечує:

— реалізацію просвітницького напрямку всіх учасників освітнього процесу шляхом організації тематичних заходів, бесід, консультацій з метою формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії;

— прозорість та інформаційну відкритість шляхом формування та оприлюднення на веб-сайті, розміщення в інформаційних куточках для батьків здобувачів освіти інформацію та нормативно-правові акти з питань щодо протидії булінгу:

— план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

— порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

— порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування);

— правила поведінки здобувача освіти з закладі освіти.

2.3. Педагогічні працівники КЗ «ДНЗ № 51 ВМР»:

— забезпечують здобувачам освіти захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю;

— повідомляють керівника КЗ «ДНЗ № 51 ВМР» про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб;

— сприяють керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

— виконують рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

3. Діяльність Комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) КЗ «ДНЗ № 51 ВМР»

3.1. Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) КЗ «ДНЗ № 51 ВМР» (далі – Комісія) створюється наказом керівника та скликається для прийняття рішення за результатами розслідування про факти булінгу (цькування).

3.2. В своїй діяльності Комісія керується Кодексом України про адміністративні правопорушення, Законом України «Про освіту», Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами з питань щодо протидії булінгу (цькуванню).

3.3. До складу Комісії можуть входити керівник закладу, педагогічні працівники, батьки постраждалого та булера та інші заінтересовані особи

3.4. Комісія діє відповідно до Порядку подання та розгляду (з дотриманням конфеденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в КЗ «ДНЗ № 51 ВМР», Порядку реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в КЗ «ДНЗ № 51 ВМР» та відповідальність осіб, причених до булінгу (цькування).

3.5. Засідання Комісії скликається керівником КЗ «ДНЗ № 51 ВМР» для розгляду та неупередженого з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) у КЗ «ДНЗ № 51 ВМР» відповідно до заяв, що надійшли.

3.6. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.

3.7. Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

3.8. Потерпілий чи його/її представник також можуть звертатися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служб у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).

4. Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфеденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти

Учасники освітнього процесу подають заяву керівнику закладу освіти про випадки булінгу по відношенню до дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.

Керівник закладу освіти розглядає заяву в день її подання та видає рішення про проведення розслідування.

Проводиться повне та неупереджене розслідування щодо випадків булінгу (цькування) з залученням осіб від яких отримали інформацію.

Керівник закладу освіти для прийняття рішення за результатами розслідування створює наказом комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) та скликає засідання для прийняття рішення за результатами розслідування та виконання відповідних заходів реагування.

Рішення Комісії реєструється в окремому журналі, зберігається в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

Потерпілий чи його/її представник також можуть звернутися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служби у справах дітей.

5. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причених до булінгу (цькування)

В разі підтвердження факту вчинення булінгу (цькування), за результатами розслідування та висновків Комісії, повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та служби у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в КЗ «ДНЗ № 51 ВМР».

Виконується рішення та рекомендації Комісіїв КЗ «ДНЗ № 51 ВМР».

Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу.

Керівником КЗ «ДНЗ № 51 ВМР» або уповноважені ним особи відповідно чинного законодавства та в межах повноважень здійснюють контроль за виконанням плану

заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) в КЗ «ДНЗ № 51 ВМР».

6. Права та обов’язки учасників освітнього процесу

6.1.Здобувачі освіти:

6.1.1. мають право на:

— повагу людської гідності;

— захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;

— отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування).

6.1.2. зобов’язані:

— поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;

— відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля.

6.2. Працівники, які залучаються до освітнього процесу:

6.2.1. мають право на:

захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю.

6.2.2. зобов’язані:

— повідомляти керівника КЗ «ДНЗ № 51 ВМР» про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

6.3. Батьки здобувачів освіти:

6.3.1. мають право на:

— отримувати інформацію про діяльність КЗ «ДНЗ № 51 ВМР», у тому числі – щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування), про результати навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і результати оцінювання якості освіти у закладі освіти та його освітньої діяльності;

— подавати керівнику КЗ «ДНЗ № 51 ВМР» або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

— вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.

6.3.2. зобов’язані:

— виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля;

— поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу;

— дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя;

— формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану;

— настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;

— сприяти керівнику КЗ «ДНЗ № 51 ВМР»у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

— виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Законодавство з питань булінгу

Закони України:

  • Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII.

Накази Міністерства освіти і науки України:

1. Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від  26.02.2020 № 293.

2. Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від  28.12.2019 № 1646Зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 03.02.2020 №111/34394.

Розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації:

Про затвердження Концепції реалізації державної політики щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) у закладах освіти Полтавської області на 2021-2023 роки : Розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації від 01.12.2020 № 691.

Листи Міністерства освіти і науки України:

1. Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню) : лист Міністерства освіти і науки України від 14.08.2020 № 1/9-436.

2. Роз’яснення щодо застосування наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 №1646 : лист Міністерства освіти і науки України від 13.04.2020 № 1/9-207.

3. Про план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти : лист Міністерства освіти і науки України від 20.03.2020 № 6/488-20.

4. Щодо організації роботи у закладах освіти з питань запобігання та протидії домашньому насильству та булінгу : лист Міністерства освіти і науки України від 29.12.2018  № 1/9-790.

Телефони довіри:

  • Національна дитяча «гаряча лінія» 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);
  •  Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;
  •  Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335;
  •  Уповноважений Верховноі Ради з прав людини 0 800 50 17 20;
  •  Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75;
  •  Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;
  •  Національна поліція України 102.

План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) 

КЗ «ДНЗ № 51 ВМР»    

на 2025-2026 н.р.      

№ з/пФорми роботиТема\мета Термін примітка
      
Організаційна  робота
1.Засідання, ведення ділової документації– ознайомити (он-лайн, оф-лайн) педагогів з нормативно-право-вими документами, щодо запобігання домашньому насильству; – розмістити відповідні матеріали та користі посилання на сайті закладу дошкільної освіти у рубриці «Разом зробимо світ безпечним».09.2025Вихователь-методист 
2. Провести оновлення бази інструментарію для діагносту-вання психологічного комфорту дитини в сім ї.09.2025Вихователь-методист 
Робота з педагогами
1. Запропонувати (он-лайн, оф-лайн) для самоопраціювання педагогами нормативно-правову документацію з питань протидії насильства в сім’ї.10.-11.2025  вихователь-методист 
3.КонсультаціяПроводити індивідуальні консультації (он-лайн, оф-лайн) для педагогів з питань протидії протидії насильству в сім’ї.За потребоювихователь-методист 
5.СамоосвітаЗапропонувати педагогам он-лайн дайджест методичних матеріалів щодо протидії насильства в сім’ї.Упродовж рокуВихователі       
6АнкетуванняПровести анкетування серед педагогів на тему: «Що таке бу-лінг?»Листопад 2025вихователь-методист 
Робота з батьками
1.КонсультаціяПровести для батьків он-лайн, оф-лайн консультації на теми: – «Булінг. Куди звертатись по допомогу»; – «Скажимо: «Ні!» Насильству в сім’ї»; – «Захистіть мене від лиха і зла, бо я ще дитина мала»09.2025вихователь-методист 
2. Ознайомити (он-лайн, оф-лайн) батьків з нормативно-правовою документацією щодо попередження насильства в сім’ї.Упродовж року  Вихователі, вихователь-методист 
Провести питувальння для батьків “Булінг та його прояви в дитячому середовищі”
Надати інформацію з корисними інтернет-посиланнями: – на телефони організацій щодо протидії домашньому насильству; – методичні порадами для батьків щодо від міжнародних організацій ООН, ЮНІСЕФ щодо протидії домашньому насильству.
Робота з дітьми
1. Проводити он-лайн (або) оф-лайн тематичні морально-етичні бесіди, читання дитячої художньої літератури та фольклорних творів, перегляд мультфільмів на тему сім’ї, дружніх, теплих стосунків між дітьми та батьками.Упродовж року Вихователі, вихователь-методист 
2. Проводити (он-лайн, оф-лайн) конкурси дитячих малюнків, фотовиставки до теми: «Моя дружна, щаслива сім’я».Упродовж року Вихователі, музич-ний керівникт 
3. Проведення: –  тематичних розваг, свят тощо, на які запрошуються батьки ; – проведення Тижневика толерантності, тижня ментального здоров’я; -впровадження міжнародної програми «Думай на рівних»; –  ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків між дітьми групи; – квестів та інших видів роботи з дітьми (дидактичні ігри, ігри- драматизації, театралізовані ігри), що спрямовані на виховання дружніх відносин між дітьми.Упродовж року Вихователі,