Підвищення кваліфікації

Порядок визнання результатів підвищення кваліфікації педагогів закладів дошкільної освіти

Інформаційний коментар за Постановою  КМУ  № 800 від 21.08.2019 року

Відповідно  П.24  Постанови КМУ № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і   науково-педагогічних працівників» від 21 серпня 2019 рпедагогічна рада закладу освіти  встановлює порядок визнання результатів підвищення кваліфікації педагогічних працівників.

Результати підвищення кваліфікації у суб’єктів, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою, не потрібно окремо визнавати чи підтверджувати. Натомість визнання результатів підвищення кваліфікації педагогів в інших суб’єктів підвищення кваліфікації, які не мають ліцензії,  потребує визнання педагогічною радою ЗДО.

Питанню підвищення кваліфікації педагогічних працівників можна присвятити  окреме засідання педагогічної ради, або додати до порядку денного одного із засідань педагогічної ради питання «Про Порядок визнання результатів підвищення кваліфікації педагогічних працівників».

На засіданні педради з педпрацівниками варто обговорити вимоги Постанови КМУ № 800 та внутрішній документ «Порядок визнання результатів підвищення кваліфікації педпрацівників». За результатами обговорення внутрішнього Порядку приймається рішення педагогічної ради, наприклад: «Схвалити Порядок визнання результатів підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладу дошкільної освіти». Внутрішній Порядок затверджують розпорядчим документом ЗДО (наказом керівника).

Постановою КМУ № 800 визначено, що педагогічний працівник протягом одного місяця після завершення підвищення кваліфікації подає до педагогічної ради закладу клопотання про визнання результатів підвищення кваліфікації та документ про проходження підвищення кваліфікації. Клопотання педпрацівник подає на ім’я голови педагогічної ради.

У внутрішньому Порядку, враховуючи особливості діяльності закладу, можна конкретизувати термін подання клопотання про підвищення кваліфікації, а саме: писати датою, якою видали сертифікат. Це зменшить плутанину з датами, більше організує й узгодить дії та дасть змогу уникнути збільшення кількості проведення засідань педагогічної ради, й розглянути це питання під час планового засідання.

Для визнання результатів підвищення кваліфікації педагогічна рада заслуховує педагогічного працівника щодо якості виконання програми підвищення кваліфікації (п. 25 Постанови КМУ № 800). Тому важливо обговорити та схвалити форму, структуру та зміст звіту педагога про результати підвищення кваліфікації у  суб’єктів підвищення кваліфікації, з якими не укладено договір про надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації на відповідний рік. Вимоги до звіту можна сформувати у формі пам’ятки, яка буде додатком або складником внутрішнього Порядку.

Якщо говорити простою мовою, то педагог, звітуючи про проходження підвищення кваліфікації на засіданні педагогічної ради, має відповісти на прості запитання:

  • чому обрав цей суб’єкт підвищення, чим привернула тема підвищення, яка мета зазначена у програмі підвищення;
  • що нового почув чи з’ясував для себе, або у чому впевнився;
  • які практичні завдання виконував, з чим впорався, що було складним;
  • що планує використовувати у власній роботі тощо.

Для визнання результатів підвищення кваліфікації педагогічна рада повинна ухвалити відповідне рішення.  Результати підвищення кваліфікації у суб’єктів підвищення кваліфікації, визнаються рішенням педагогічної ради закладу за наявності таких вимог:

А) наявність у документі про підвищення кваліфікації таких відомостей:

– повне найменування суб’єкта підвищення кваліфікації (для юридичних осіб) або прізвище, ім’я та по батькові (у разі наявності) фізичної особи, яка надає освітні послуги з підвищення кваліфікації педагогічним працівникам (для фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб – підприємців);

– тема (напрям, найменування);

– обсяг (тривалість) підвищення кваліфікації у годинах та/або кредитах ЄКТС;

– прізвище, ім’я та по батькові особи, яка підвищила кваліфікацію;

– опис досягнутих результатів навчання;

– дата видачі та обліковий запис документа;

– найменування посади (у разі наявності), прізвище, ініціали (ініціал імені) особи, яка підписала документ від імені суб’єкта підвищення кваліфікації та її підпис.

Б) наявність інформації про суб’єкта підвищення кваліфікації:

– у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі ЄДРПОУ), зокрема, шляхом подання безкоштовного запиту на веб-сайті Міністерства юстиції України (наявність у суб’єкта підвищення кваліфікації КВЕД (коду економічного виду діяльності): 85.59 – інші види освіти та 85.60 – допоміжна діяльність у сфері освіти), що надає право надавати освітні послуги;

– наявність веб-сайту суб’єкта підвищення кваліфікації, оприлюднення на ньому програм підвищення кваліфікації і їх відповідність вимогам законодавства, зокрема, пункту 10 Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників;

– наявність зразка документа про підвищення кваліфікації, його оприлюднення суб’єктом підвищення кваліфікації на своєму веб-сайті та наявність у ньому інформації, визначеної пунктом 13 згаданого Порядку підвищення кваліфікації.

Документи про підвищення кваліфікації (сертифікати, свідоцтва тощо), що були видані за результатами проходження підвищення кваліфікації у суб’єктів підвищення кваліфікації – нерезидентів України, можуть містити іншу інформацію та потребують визнання педагогічною радою закладу згідно з внутрішнім  Порядком.

Якщо педагогічна рада виявила відповідність документу про підвищення кваліфікації та суб’єкта підвищення кваліфікації вище зазначеним вимогам, то рішення можна формулювати так:

Результати підвищення кваліфікації, яке (ПІБ педагога та посада), проходила (місце та форма), вважати визнаними.

Рішення про відмову у визнанні документа про підвищення кваліфікації приймається у разі, якщо:

1) документ не містить відомостей, зазначених у підпунктах А та Б пункту 5 цього Порядку;

2) документ видано установою / організацією / закладом, яку (який) не було включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань або на дату видачі документа припинила (припинив) свою діяльність;

3) встановлено подання недостовірної інформації.

В такому випадку рішення можна формулювати так:

Результати підвищення кваліфікації, яке (ПІБ педагога та посада) проходила (місце та форма), вважати невизнаними.

У разі невизнання результатів підвищення кваліфікації педагогічна рада може надати рекомендації педагогічному працівнику щодо повторного підвищення кваліфікації у інших суб’єктів підвищення кваліфікації та/або прийняти рішення щодо неможливості подальшого включення такого суб’єкта підвищення кваліфікації до плану підвищення кваліфікації закладу освіти до вжиття ним дієвих заходів з підвищення якості надання освітніх послуг.

Окремі види діяльності педагогічних працівників (самоосвіта, здобуття вищої освіти) можуть бути визнані як підвищення кваліфікації відповідно до цього Порядку. (П. 26)

Результати інформальної освіти (самоосвіти) педагогічних працівників, які мають науковий ступінь та/або вчене, почесне чи педагогічне звання (крім звання «старший вихователь»), можуть бути визнані педагогічною радою як підвищення кваліфікації педагогічних працівників. У разі підвищення кваліфікації шляхом інформальної освіти (самоосвіти) замість документа про підвищення кваліфікації подається звіт про результати підвищення кваліфікації та творча робота, персональне розроблення електронного освітнього ресурсу, що виконані в процесі (за результатами) підвищення кваліфікації та оприлюднені на веб-сайті закладу освіти та/або в електронному портфоліо педагогічного працівника (у разі наявності). Обсяг підвищення кваліфікації шляхом інформальної освіти (самоосвіти) зараховується відповідно до визнаних результатів навчання, але не більше 30 годин або одного кредиту ЄКТС на рік.

Здобуття першого (бакалаврського), другого (магістерського) рівня вищої освіти, третього (освітньо-наукового/освітньо-творчого) рівня або наукового рівня вищої освіти вперше або за іншою спеціальністю у межах професійної діяльності або галузі знань визнається як підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Обсяг підвищення кваліфікації шляхом здобуття наукового ступеня, рівня вищої освіти зараховується відповідно до встановленого обсягу освітньо-професійної (освітньо-наукової, освітньо-творчої) програми у годинах або кредитах ЄКТС, за винятком визнаних (зарахованих) результатів навчання з попередньо здобутих рівнів освіти.

  1. Кожному педагогічному працівнику, який подав клопотання про визнання результатів підвищення кваліфікації, видається витяг з протоколу засідання педагогічної ради, що враховується при атестації педагогічного працівника у загальний обсяг підвищення кваліфікації педагогічного працівника за накопичувальною системою.

В аналізі діяльності ЗДО за підсумками навчального року надайте інформацію про те, що результати підвищення кваліфікації педагогів розглянуто на засіданні педагогічної ради (протокол від _______ № ____).

Зважаючи на те, що директор та інші педагогічні працівники першочергово мають бути зацікавлені в належній діяльності закладу освіти та підвищенні якості освіти, варто серйозно поставитися до процедур зарахування результатів підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладу.

Використані джерела:

1.https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-п#Text.

  1. Хто та як визнає результати підвищення кваліфікації педагогів. Ірина Романюк. Практика управління дошкільним навчальним закладом. №6, 2021 р.https://ezavdnz.expertus.com.ua/901526
  2. Підвищення кваліфікації педагогів: відповідаємона поширені запитання. Вихователь-методист. № 12, 2022 р.
    https://emetodyst.expertus.com.ua/10002871

Пункти Порядку про визнання результатів можна викласти у такій редакції:

2.1. Педагогічний працівник датою отримання сертифікату підвищення кваліфікації подає до педагогічної ради закладу клопотання (шаблон у додатку 1) про визнання результатів підвищення кваліфікації та документ про проходження підвищення кваліфікації.

2.2. Клопотання протягом місяця з дня його подання розглядається на засіданні педагогічної ради закладу (на засіданні найближчому за терміном).

2.3. Виступ педагога на засіданні педагогічної ради за змістом проходження програми підвищення кваліфікації будується у формі звіту відповідно до пам’ятки (шаблон у додатку 2).

2.4. Педагогічна рада заслуховує педагогічного працівника щодо якості виконання програми підвищення кваліфікації, результатів підвищення кваліфікації, дотримання суб’єктом підвищення кваліфікації умов договору та ухвалює рішення про:

— визнання результатів підвищення кваліфікації;

— невизнання результатів підвищення кваліфікації.

ЗРАЗОК клопотання про визнання результатів підвищення кваліфікації

Голові педагогічної ради

КЗ «ДНЗ № 51ВМР»

Цабак Л.П.

Вихователя Іванової Л.В.

Клопотання

Прошу визнати результатипідвищення кваліфікації за програмою «План роботи ЗДО: принципи, структкра, зміст. Крок за кроком до реальних, ефективних дій, що забезпечують внутрішню систему якості освіти» Всеукраїнської громадської організації «Асоціація працівників дошкільної освіти».

Термін: з 15.04.2024 по 22.04.2024 ( обсяг 30 годин\1 кредит ЄКТС)

Дата                                                                        підпис

Зразок звіту за результатами підвищення кваліфікації

ПІП
посада
Найменування закладу, в якому здійснювалося підвищення кваліфікації
Строк підвищення кваліфікації
Відомості про мету програми навчання Мету визначають з програми навчання суб’єкта щодо професійної компетентності
Результати підвищення Отримані компетентності, виконання практичних завдань
Перспективи використання результатів підвищення кваліфікації Що і в якому напрямі освітнього процесу та професійній діяльності використовуватиметься
Документ, що підтверджує підвищення кваліфікації Назва, серія, номер, дата видачі, найменування закладу, що видав документ
·         звіт розглянуто на засіданні педагогічної ради протокол № _ від дата Ухвалене рішення
  • фіксує особа, на яку покладено повноваження