Якщо питання організації діяльності ДНЗ розглядаються і вирішуються на нарадах при завідуючому, то ефективність роботи та перспектива розвитку колективу — це прерогатива педагогічної ради.
Педагогічна рада — це рада педагогів, які дійсно радяться, а не „засідають”, така рада повинн
а приносити професійне задоволення, бажання здійснити окреслене, впевненість, а не навпаки.
У Законі України «Про дошкільну освіту» у статті 20 «Управління та громадське самоврядування дошкільного навчального закладу” визначено основні положення щодо роботи педагогічної ради.
Педагогічна рада ДНЗ:
- оцінює результативність реалізації Державної Базової програми та хід якісного виконання програм розвитку, виховання і навчання дітей у кожній віковій групі;
- розглядає питання удосконалення організації навчально — виховного процесу у дошкільному навчальному закладі;
- визначає план роботи дошкільного навчального закладу та педагогічне навантаження працівників;
- затверджує заходи щодо зміцнення здоров’я дітей;
- обговорює питання підвищення кваліфікації педагогічних працівників, розвитку їхньої творчої ініціативи, впровадження у навчально — виховний процесс досягнень науки і передового педагогічного досвіду;
- аналізує проведення експериментальної та інноваційної діяльності у дошкільному навчальному закладі;
- визначає шляхи співпраці дошкільного навчального закладу з сім’єю;
- розглядає питання морального та матеріального заохочення працівників дошкільного навчального закладу;
- заслуховує звіти педагогічних працівників, які проходять атестацію;
- затверджує план підвищення педагогічної (фахової) майстерності педагогічних працівників;
- розглядає інші питання, визначені Положенням про дошкільні навчальні заклади.
Педагогічна рада забезпечує два напрями роботи:
організаційно-педагогічний: затвердження плану роботи ДНЗ, розгляд підсумків роботи за певний період, аналіз освітнього процесу у ДНЗ;
науково-педагогічний: науково-методична проблема ДНЗ і шляхи її реалізації, упровадження у практику роботи сучасних досягнень науки і перспективного педагогічного досвіду (далі — ППД), підвищення кваліфікації педагогів тощо.
Все більше зростає роль педагогічної ради як колегіального органу управління, діяльність якого має вирішальний вплив на якість навчально-виховного процесу та рівень роботи дошкільного закладу загалом.
Педагогічна рада є основною формою методичної роботи з педагогічним колективом. Вона дозволяє найбільш глибоко і кваліфіковано вирішувати важливі питання підвищення ефективності процесу навчання та виховання, дає змогу залучати кожного вихователя до роботи дошкільного закладу.
Важливо створити саме такі умови, які б сприяли підвищенню ефективності роботи педагогічної ради. А це залежить від багатьох факторів: створення сприятливого психологічного мікроклімату в колективі, якості підготовки, культури проведення самої педагогічної ради, оптимального добору тематики та раціональної форми проведення.
Кожна педагогічна рада працює за планом, що є складовою частиною річного плану дошкільного закладу. При плануванні їх ураховується кількість груп і вихователів, їхня кваліфікація і стаж роботи, результати минулого року і обов’язково завдання, поставлені перед дошкільним закладом на поточний навчальний рік. У річному плані висвітлюється зміст кожної педагогічної ради, зазначається термін її проведення та вказуються доповідачі. У місячному плані передбачено підготовку колективу до наступної педради. Час підготування триває по-різному — 2— 2,5 місяця, а може, й довше. А саме: перегляд занять, прогулянок, окремих процесів режиму тощо.
Успіх педагогічної ради залежить від підготовки і участі в обговоренні поставлених питань членів колективу. Підготовка організовується так, щоб якомога більше вихователів взяли в ній активну участь. Вихователів, особливо початківців, вчать правильних прийомів виховного впливу на дітей, допомагають підвищувати загальноосвітній рівень, поліпшувати навчально-виховний процес, оволодівати методикою педагогічної пропаганди. За темами, у роботі над якими відчуваються труднощі, плануються і проводяться консультації та співбесіди. Добирається необхідний дидактичний матеріал і посібники, опрацьовується методична література, складаються плани доповідей, повідомлень, оформляються виступи, з чітким викладом, теоретичним обґрунтуванням кожного питання, з прикладами про роботу дошкільного закладу.
На педагогічні ради запрошуються батьки, вчителі, психологи та інші компетентні люди з цього питання. Залучаються до консультацій вихователі-методисти, вихователі з вищою кваліфікаційною категорією.
Окремі питання іноді вимагають теоретичних даних, а в основному виступи з досвіду роботи вихователів, батьків, учителів. Це цікаво всім колегам, а особливо молодим педагогам.
Дуже зацікавлює, заохочує педагогів і викликає позитив підготовка виставок, добір літератури, дидактичних ігор, посібників тощо.
На педагогічних радах розглядаються найрізноманітніші питання, деякі з них програмою не передбачені, але актуальні на сучасному рівні життя, наприклад це правова та економічна освіта.
Готуючись до педагогічної ради і плануючи її, бажано скласти для себе схему, щоб було зрозуміло, яку роботу слід провести. Схеми можуть бути різними, залежно до якої педагогічні ради готуєтесь.
У доборі тематики педагогічної ради слід керуватися такими критеріями :
- Тема повинна бути:
- актуальною, тобто сучасною і своєчасною;
- нетрадиційною, отже, цікавою;
- перспективною, тобто працювати на майбутнє й відповідати вимогам наступності, перспективності і спадкоємності.
- Формулювання теми має передбачати:
- практичну значущість;
- можливість вирішення проблеми, реальність досягнення.
Педагогічна рада
Орієнтовна тематика питань, що можуть розглядатися
на засіданні педагогічної ради
- Організаційно-педагогічні
- Про підсумки роботи ДНЗ за минулий навчальний рік і завдання
педагогічного колективу на наступний рік. Затвердження плану роботи ДНЗ на рік. - Про спільну роботу батьків і вихователів щодо формування у дітей
культурно-гігієнічних навичок. - Про досвід роботи вихователя Н.П. Іваненко щодо формування
фізичного здоров’я у вихованців середнього віку. - Про роботу гуртків, секцій щодо формування…
- Про досвід роботи вихователів, яких атестують…
- Про роботу творчої групи з проблеми…
- Про забезпечення здорових і безпечних умов…
- Про підсумки роботи педагогічного колективу над науково-методичною проблемою.
- Про самоосвіту вихователів як складову системи методичної роботи в ДНЗ. Тощо.
- Організаційно-методичні
- Концепція і програма розвитку ДНЗ та завдання педагогічного колективу щодо їхньої реалізації.
- Аналіз можливостей дошкільного навчального закладу щодо забезпечення фізичного, психічного, соціального й духовного здоров’я дітей.
- Психолого-педагогічний аналіз режиму роботи ДНЗ та прогнозування його ефективності.
- Про організацію освітнього процесу у ДНЗ на основі творчого підходу
до реалізації чинних програм розвитку, навчання та виховання дітей. - Про спільну роботу ДНЗ і сім’ї щодо громадянського виховання дітей дошкільного віку. Тощо.
За формами організації можна виокремити такі педагогічні ради:
- традиційна педагогічна рада;
педагогічна рада з використанням активних та інтерактивних методів роботи
- педагогічними кадрами (під час обговорення певного питання);
- нетрадиційна педагогічна рада у формі ділової гри, «круглого столу».
- Тощо.
Етапи підготовка й проведення педагогічної ради
Перший етап — теоретичний.
Він охоплює:
- визначення тем педагогічних рад на 3 роки відповідно до науково-методичної проблеми, концепції розвитку ДНЗ, мети й завдань, прогнозованих результатів;
- планування тематики педагогічних рад на рік на основі аналізу діяльності ДНЗ за попередній рік (травень);
- складання плану діагностико — практичної діяльності до педагогічної ради (травень—червень).
Другий етап — організаційний.
Він охоплює:
- складання плану проведення педагогічної ради, вибір форми проведення, уточнення мети й завдань;
- добір методів дослідження (спостереження, бесіди, анкетування дорослих, тестування, вивчення наукової літератури, нормативно-законодавчих документів, моделювання, експеримент, узагальнення перспективного педагогічного досвіду тощо);
- створення оргкомітету з проведення педагогічної ради, розподіл
обов’язків, делегування повноважень; оголошення про проведення педагогічної ради.
Третій етап — моніторинговий.
Необхідно:
- організувати збирання інформації за підсумками діагностування
та здійснити аналіз отриманої інформації.
Четвертий етап — практичний.
- проведення засідання педагогічної ради й прийняття рішення.
П’ятий етап — аналітично — регулюючий.
Він охоплює:
- аналіз ефективності роботи педагогічної ради на нараді при завідувачі;
- роботу щодо виконання попередньо ухвалених рішень;
- контроль за виконанням рішення педагогічної ради.
Тематика педагогічних рад, як правило, планується наприкінці поточного року на основі аналізу стану освітньої роботи.
Упродовж року відбувається 4 засідання педагогічної ради.
Вимоги до організації та проведення педагогічної ради в ДНЗ:
покроковий алгоритм
Підготовчий етап — за чотири-шість тижнів до початку.
- Створення комісії (творчої групи) з метою уточнення теми та питань
для обговорення, підготовки порядку денного засідання педради. - Визначення об’єктів вивчення (педагоги, діти, заходи).
- Видання наказу про підготовку й проведення педагогічної ради.
Організаційний етап — за два тижні до початку
- Підготовка роздавального і наочного матеріалу.
- Перевірка роботи мікрогруп, здійснення допомоги (за необхідності).
- Міні-тренінги з вихователями, які будуть проводити відкриті перегляди занять із дітьми.
- Складання графіка відкритих переглядів, взаємовідвідувань.
- Підготовка карток-схем для аналізу переглянутих заходів.
Діяльнісний етап — за тиждень до початку
- Перегляд відкритих заходів.
- Аналіз проведених відкритих заходів.
За один день до початку педагогічної ради
- Перевірити приміщення, в якому буде проводитися засідання ради.
(Непідготовлене приміщення не може забезпечити нормальну ділову атмосферу. Важливо, щоб кожний із присутніх мав можливість бачити й чути голову та виступаючих.)
Орієнтовна структура засідання педагогічної ради
- Повідомлення голови ради про кількість присутніх і відсутніх членів
ради, причини відсутності. - Представлення запрошених на засідання не членів ради.
- Голова педагогічної ради оголошує порядок денний, питання, що будуть
розглядатися. Затвердження регламенту роботи ради.
У короткому вступному слові визначити значущість проблеми і спонукати педагогів до активної участі у роботі, до обміну позитивним досвідом із обговорюваної проблеми.
- Звіт про виконання рішень попереднього засідання.
- Обирання аналітичної групи для формулювання проекту рішення педагогічної ради.
- Надання слова доповідачеві, співдоповідачеві, виступаючим.
Реалізація рішень педагогічної ради
Щодо виконання рішення педагогічної ради адміністрації ДНЗ повинна:
— контролювати ( постановка рішення на контроль — занесення його до журналу контролю, книги наказів, до картки контролю тощо);
— приймати адміністративне рішення ( видання наказу, розпорядження, проведення нарад, засідання творчих груп тощо);
— накреслювати шляхи реалізації ( графіки заходів: відкритих переглядів, ведення семінарів — практикумів, вивчення ППД тощо);
— знімати рішення з контролю (інформування педагогічного колективу про остаточне виконання рішення, відмітка про це у картці тощо).
Примітка. Окремі пункти рішення педагогічної ради можна затвердити наказом.
Форми контролю за рішенням педагогічної ради:
відвідування занять, гуртків, секцій тощо;
проведення контрольно-діагностичних зрізів
співбесіди із педагогами;
анкетування педагогів, батьків тощо.