Звіт КЗ «ДНЗ № 51 ВМР»
про результати моніторингу досягнень дітей дошкільного віку відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти та освітньої програми «Дитина»
за травень 2024 р.
Відповідно до річного плану роботи на 2023-2024 н.р. з 15.05.2024 р. по 25.05.2024 р. було проведено 3-тє моніторингове вивчення з метою визначення можливостей дошкільників і постановки конкретних завдань на наступний навчальний рік (моніторинг досягнень дітей молодшого, середнього та старшого дошкільного віку).
Для проведення дослідження використовувався методичний посібник Н. Шаповал В. Левченко Г. Остапюк «Моніторинг дітей дошкільного віку»/3-те видання. К.: Мандрівець, 2021р.
Для проведення цілеспрямованого і повного комплексного оцінювання рівня засвоєння програмового матеріалу дошкільниками педагоги оцінювали досягнення дітей за показниками (критеріями, моделями) всіх семи освітніх напрямів: «Гра дитини», «Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина в природньому довкіллі», «Дитина у світі мистецтва», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Мовлення дитини».
Обстежено 129 дітей, з 189 що складало 69 % від загального складу.
Для стимулювання розвитку дітей і своєчасного виявлення та усунення недоліків в освітньому процесі моніторинг рівня досягнень здійснюється тричі на рік (вересень, січень травень).
Під час комплексного оцінювання педагоги враховували три основні принципи: створення умов для розкриття певних знань, максимальна реалізація навичок дитини, спрямованість на підвищення результативності освітнього процесу. Також фахівці дотримувались певного алгоритму:
– використання діагностичного інструментарію;
– використання методів і прийомів (методика обстеження), які допомагають виявити фактичний різнобічний рівень розвитку дитини;
– За результатами освітньої роботи – визначення рівня засвоєння знань (високий, достатній, середній, початковий).
Для здійснення моніторингу педагоги проводили: спостереження за дітьми (безпосередні, опосередковані), міні-заняття, дидактичні ігри та вправи, розвивальні ігри, бесіди. Також використовували доручення, як один із видів природного експерименту, вивчали продукти праці дошкільнят (малювання, ліплення, аплікації, конструювання, художньої праці, мовленнєвої творчості).
Отже, в результаті проведеної роботи на початок навчального року маємо такі якісні показники моніторингу рівня досягнень вихованців ЗДО.
Результати моніторингового вивчення
в групах дітей молодшого дошкільного віку свідчать:
Освітній напрям «Особистість дитини»
Здоров’язбережувальна компетентність
- Діти мають уявлення про основні засоби загартування.
- Діти володіють елементарними правилами поведінки вдома. але потребують постійної допомоги дорослого.
- Діти орієнтуються у приміщенні групи, діти розуміють користуватися предметами за призначенням, але все ще потребують допомоги дорослого.
- Діти ще не розуміють, що сприяє збереженню здоров’я (рух, правильне харчування, безпечна поведінка, догляд за тілом).
- Діти намагаються бути охайними, ще потребують допомоги дорослого, але мають елементарні навички особистої гігієни. Майже всі діти вміють правильно та культурно вживати їжу.
Особистісна компетентність
- Діти орієнтуються в ознаках статевої приналежності.
- Дітям розуміють свою належність до певної статі, та називають, до якої належать.
- Ще не вміють характеризувати свої емоції та оцінювати себе позитивно ставитися як до особистості.
- У дітей формуються уподобання, інтереси, мають слабкі уявлення про свої добрі вчинки, деякі діти з допомогою дорослого розповідають про свої добрі вчинки.
- Діти потребують допомоги дорослого, відволікаються, намагаються діяти самостійно.
- Діти радіють при зустрічі з однолітками, інколи соромляться.
- Діти контактують, спілкуються між собою, але не вміють регулювати свою поведінку в різних видах діяльності.
Рухова компетентність
- Діти постійно чекають на допомогу дорослого при руховому навантаженні відповідно до віку
- Діти не називають, але виконують основні фізичні вправи, починають розуміти способи використання обладнання.
- Діти малоактивні, але за заохоченням дорослих із задоволення вступають до гри, хоча не всі вміють підпорядковує свої дії діям інших дітей у процесі спільної рухової діяльності. У дітей розвивається бажання намагається допомагати товаришеві.
Освітній напрям «Дитина в соціумі»
Соціально-громадська компетентність
- Діти знають свої імена; за бажанням називають імена батьків та інших членів родини, не всі знають своє прізвище.
- Діти усвідомлюють зміст поняття «сім’я», розуміють, що батьки найрідніші люди, які піклуються про неї.
- Діти усвідомлюють, що бабусі й дідусі також сім’я ставиться до них з теплотою, називають їхні імена.
- Діти на початковому рівні ознайомленні з обов’язками кожного члена сім’ї, почали усвідомлювати свої. Діти здатні співчувати хворим членам родини, можуть надати посильну допомогу.
- Діти орієнтуються у родинних зв’язках, але не вміють передати особливості їхньої поведінки та вподобань.
- Діти розуміють, що родина об’єднує всіх родичів, виявляють цікавість до родинних справ, свят, зустрічей.
- Діти вважають себе головними у родині, але люблять усіх рідних, формується вміння виявляти дружні довірливі взаємини в родинному колі.
- Діти самостійно називають предмети домашнього вжитку та їхні ознаки.
- Діти мають уявлення про працю дорослих вдома і в дитячому садку.
- Діти з допомогою дорослих виконують трудові завдання.
- Діти не розуміють, що чужі – це люди, які між собою незнайомі, що з ними потрібно поводитися обачно, стримано чемно.
- Діти з допомогою дорослих із задоволенням вступають в контакт з різними за віком дітьми, намагаються дотримуватися норм спілкування.
- Діти вміють використовувати предмети на іграшки за призначенням, хоча зрідка потребують підказок дорослого.
- Діти орієнтуються у тому що група – це об’єднання дітей одного віку, пов’язаних спільною діяльністю. Діти орієнтуються, де у приміщення групи та дитячого садка.
- Діти з підказками дорослих називають назву міста, вулиці, де мешкає, але не називають назву країни та національність.
- Діти володіють елементарним морально-етичними нормам міжособистісних взаємин, намагаються дотримувати їх під час спілкування.
Освітній напрям «Дитина в природному довкіллі»
Природничо-екологічна компетентність
- Діти проявляють цікавість до природного довкілля. Діти називають назви тварин, розрізняють свійський та диких тварин Виявляють інтерес до живих істот.
- Діти з допомогою дорослого помічають та називають природні явища.
- Діти називають рослин найближчого оточення (дерева, кущі, квіти, будову та смакові якості плодів).
- Діти усвідомлюють різноматіність рослинного світу, розрізняють тварин та їхніх дитинчат, з підказками дорослих розповідають відповідь про зовнішню будову, живлення, пересування, захист, поведінку тварин.
- Мають елементарне уявлення про сонце.
Навички, орієнтовані на сталий розвиток
- Діти усвідомлюють, що природнє довкілля та життєдіяльність людини взаємопов’язані.
- Діти не в повній мірі усвідомлюють важливість збереження природи, але намагаються не завдавати шкоди рослинам та тваринам.
Освітній напрям «Дитина у світі мистецтва»
Мистецько-творча компетентність
- Діти згадують знайомі твори малих фольклору, нескладні авторські твори за фрагментами, назвами, ілюстраціями.
- Діти розуміють зміст художніх творів та відповідають на нескладні запитання за їх змістом, правильно оцінюють поведінку персонажі.
- Діти знають вірші, залюбки їх розповідають.
- Діти знають назву міста, вулиці де мешкає, але називають з підказками дорослого.
- Знають свої ім’я, імена батьків, вихователя, помічника та друзів, але ще помиляються.
- Знають та називають предмети домашнього вжитку та їх ознаки.
- Діти використовують предмети та іграшки відповідно до їх призначення.
- Діти будують елементарні висловлювання про довкілля (природнє, предметне, соціальне).
- Діти ознайомленні різними техніками малювання (пальчиками, пензликами, олівцями, фломайстрами, крейдою), особливо подобається малювання пальчиками. Але все ще потребують словесних інструкцій. Діти знають кольори.
- Діти за допомогою дорослого створюють прості композиції й аплікації, радо показують свої роботи.
- Ліплять з пластиліну, володіють технічними навичками, намагаються створені власноруч створені речі вводити в ігрову діяльність.
- Діти залюбки разом з дорослими виконують завдання відтворенні у русі характеру музики, відгукуються на темпові та динамічні контрасти.
- Діти підспівують за дорослим, лише в деяких дітей спів викликає труднощі.
- З допомогою дорослого відрізняють за тембром звучання, та за назвою музичні іграшки та інструменти.
Освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»
Сенсорні еталони
- Діти порівнюють величини предметів (великий-маленький, довгий-короткий, високий-низький).
- Діти з помилками, але називають геометричні фігури та форми: круг, квадрат, куля кубик. Дітям самостійно порівнюють геометричні фігури з предметами, схожими за формою.
- Діти розуміють просторове розташування предмета відносно свого тіла. Намагаються амостійно називати просторове розташування предмета (вгорі, внизу) та просторові відношення (на, під, поріч,тощо.)
- Діти помиляються під час визначення у частин доби та часових відношеннях.
Логіко-математична компетентність
- Діти навчились лічити у межах 3, але з допомогою дорослого утворюють числа 2 і 3 способом додавання 1 до попереднього, порівнюють чисельність множин.
- Діти за допомогою дорослого порівнюють чисельність множин накладанням і прикладанням предметів, потребують допомоги дорослого.
Освітній напрям «Мовлення дитини»
Мовленнєва компетентність
- Діти із задоволенням прислухаються до звуків навколишнього середовища та імітувати голоси пташок, тварин.
- Діти розпізнають окремі звуки у словах; визначають перший звук у слові, але дітям складно самостійно виокремлювати та інтонувати звук, що частіше повторюється у словах з вірша.
- Більшість дітей не може правильно і чітко вимовляти всі звуки особливо свистячі [з], [с], [ц], [дз], [дз’], та шиплячі [ж], [ш], [ч], [дж].
- Діти вміють говорити з різної силою голосу, передавати інтонації радості та смутку.
- Діти за зразком дорослого характеризують предмети за істотними ознаками та діями, правильно вживають слова позначення частин тіла людей та тварин.
- Діти використовують узагальнюючі слова, образні вирази, порівняння.
- Діти за дорослими вживають слова, що означаються якості предметів (величину, колір), синоніми, антоніми, спільнокореневі слова.
- З допомогою дорослого узгоджують слова у роді числі та відмінку; утворюють однину та множину іменників
- Діти вживають дієслова із займенниками, ми ви всі, різні відмінкові форми я ти, він.
- За підказкою вихователя діти утворюють іменники і прикметники із суфіксами пестливості, прикметниками із суфіксами –еньк, -есенький.
- Діти будують прості речення, в складанні складних речень є труднощі, вживають слова у кличному відмінку
- Діти спілкується українською мовою, але не чисто.
- Діти розуміють мовлення дорослих.
Результати моніторингового вивчення
в групах середнього дошкільного віку свідчать:
Освітній напрям «Особистість дитини»
Здоров’язбережувальна компетентність
- Діти володіють елементарними знаннями про основні здоров’язбережувальні чинники, дотримуються правил здоров’язбережувальної поведінки.
- Діти застосовують набуті навички та знання щодо збереження здоров’я.
- Діти за деякими підказками дорослого використовують правила безпечного перебування вдома та ЗДО, мають елементарні навички безпечної поведінки, але припускаються помилок під час практичної діяльності.
- Діти за підказкою дорослих використовують навики безпечної поведінки під час агресивного поводження однолітків та дорослих, також з мало знайомими дітьми.
- Діти можуть розрізнити стан здорової і хворої людини, за допомогою дорослого виокремлюють основні ознаки захворювання.
- Діти самостійно використовують основні гігієнічні засоби та предмети догляду: діти розуміють, що ними потрібно користуватися індивідуально.
- Діти потребують частого нагадування щодо збереження правильної постави в різних видах діяльності.
- Діти застосовують набуті знання щодо збереження здоров’я з частковим нагадуванням дорослого.
Рухова компетентність
- Діти активно виконують основні рухи під час самостійної рухової діяльності, усвідомлюють значення фізичних вправ для власного здоров’я, активно використовують набуті рухова вміння в самостійній діяльності.
Особистісна компетентність
- Мають уявлення про існування свого внутрішнього світу, (думки, бажання), діти усвідомлюють різні сторони свого характеру, називають стани настрою, хоча при визначенні допускають незначні помилки.
- Діти орієнтуються в основних почуттях, диференціюють добро та зло, розуміють різні переживання та стани людей.
- Діти правильно називають частини свого тіла. Називають основні органи людини, їх функції, хоча інколи помиляються. Розуміють статеву належність, навчаються з повагою ставиться до протилежної статі.
- Діти усвідомлюють зв’язок своєї самооцінки з реальними досягненнями, дають оцінку своїм вчинкам. Діти розуміють, що самовихваляння є негативним виявом.
- Діти орієнтуються у своїх правах та обов’язках, обирають правильні рішення (треба – не хочу), можуть обґрунтувати своє судження та виконати доручення за нагадуванням дорослого.
- Діти потребують допомоги під час створення власного образу себе «Я», про усвідомлення свого місця у сім’ї, групі однолітків.
Освітній напрям «Дитина в соціумі»
Соціально-громадська компетентність
- Діти знають, що таке сім’я; називають ім’я, більшість вживають по батькові, розуміють стать і вік, знають прізвище своєї сім’ї. можуть пояснити склад сім’ї.
- Вміють виявляти повагу до членів своєї родини,
- Діти виявляють інтерес до професії батьків, захоплено розповідають, ким працюють батьки
- Розуміють, що родина об’єднує родичів матері та батька, усвідомлює ступінь спорідненості. З бажанням контактує з найближчими родичами.
- Діти виявляють інтерес до спільних свят, зустрічей та беруть часткову участь у родинних справах.
- Діти мають достатній рівень почуття піклування про своїх близьких, адекватно реагують на різні життєві ситуації.
- Діти добре орієнтуються в довкіллі: зі своїм будинком, квартирою, її обладнанням. Правильно обирають предмети для створення інтер’єру у грі.
- Діти знають й розуміють призначення навколишніх предметів: назви предметів побутової техніки, яких вони зроблені, хоча інколи помиляються. Обізнані з правилами безпечного користування.
- Діти впевнено орієнтуються в найближчому предметному оточенні, називають та класифікують предмети домашнього вжитку. Діти вживають узагальнюючі слова, назви та призначення побутових приладів.
- Усвідомлюють, що знайомі можуть бути як серед дорослих, так і серед дітей. Радо вітаються з однолітками та дорослими.
- Діти виявляють повагу до професій дорослого, знають про існування різних професій, за допомогою дорослого називають предмети які до них відносяться.
- Діти усвідомлюють свою залежність від старшого покоління, приймають опіку, ставляться повагою до дорослих, готові допомагати.
- Діти радо відгукуються на пропозицію попіклуватися про людей похилого віку та людей з особливими потребами.
- Деякі діти можуть вільно спілкуватися з незнайомими людьми, але не усвідомлюють що чужі – це люди, з якими слід поводитись обачно. Але не дотримуються правил самозбереження.
- Діти активно входять в контакт з дітьми різними за віком.
- Діти охоче та активно беруть активну участь у груповій діяльності, радіють результатам спільної праці, під час трудових дій взаємодіють з іншими дітьми.
- Діти свідомо ставляться до гри з однолітками, висловлюють радість та задоволення від гри, можуть елементарно пояснити свої дії, висловити своє позитивне ставлення до гри.
- Діти розуміють, що потрібно чинити справедливо, відчувають провину, самостійно вживають слова-пояснення, вибачення, виправдання, вибачення.
- Діти підтримують щирі взаємини в колективі.
- Усвідомлено ставиться до вибору свого друга, намагаються ухвалювати самостійні рішення та обґрунтовувати свою позицію
- Діти самостійно відповідають на запитання нашу державу (назва, символи, побут, одяг); потребують допомоги у відповідях про інші країни: назви, особливості людей, які там живуть (колір шкіри, волосся, розріз очей, тощо).
- Діти намагаються самостійно оцінити свої вчинки, хоча за допомогою дорослого можуть диференціювати гарне – негарне, добре – погане.
- Діти виявляють любов до себе, розповідають про себе цікаво та отримують від цього задоволення, передають свої емоції та почуття, жестами. Намагаються стримувати негативні емоції, оптимістично почуваються в ролі автора. Формується позитивний образ «Я».
- Діти знають назву рідної країни, обізнані, в Україні живуть українці та й інші народи; орієнтуються в її символах.
- Діти знають назву рідного міста, вулиці де проживають, але помиляються. Не всі запам’ятали адресу дитячого садка.
- Діти знають власні імена, свої прізвища, але обізнані прізвищами своїх рідних, друзів. Знають іменах та по-батькові вихователів, його помічників, інших працівників ЗДО, хоча інколи помиляються.
- Діти добре обізнані в найближчому предметному середовищі; правильно називають та класифікують предмети домашнього вжитку та побуту; ознайомлені з деталями їх застосування. Намагаються самостійно застосовувати та групувати предмети за їх характерними ознаками.
- Діти розрізняють та називають різні види транспорту.
- Діти обізнані з елементарними правилами поведінки у громадських місцях, але потребують підказок дорослого. Діти знають, але не завжди дотримуються правил безпеки на вулиці тощо.
Освітній напрям «Дитина в природному довкіллі»
Природничо-екологічна компетентність
- Діти мають про загальне уявлення про життя людей на планеті Земля. Діти називають, що земля має круглу форму кулі та складається з повітря, суходолу та води. За підказкою дорослого діти називають суходоли (рівнини пагорби, яри, гори).
- Діти усвідомлюють, що повітря є навколо нас, ним дихає все живе, розрізняють ознаки (холодне, гаряче тепле), їх залежність від пори року. Знають що вітер – це рух повітря, він може бути корисним та завдати шкоди, але потребують підказок дорослого.
- Діти називають водойми на Землі, але розуміють що вода буває прісна та солона, діти що вода має різні стани води; діти розуміють, що вона потрібна всім живим істотам для життя.
- Мають знання про пори року, називають їхні характерні ознаки, послідовність. Діти мають уявлення про природні явища, роблять висновки з допомогою педагога.
- Діти називають основні властивості вогню (корисний, небезпечний), розуміють правила безпеки поводження з вогнем, про небезпеку під час грози, граду, ожеледиці.
- Діти правильно називають рослини найближчого оточення, Усвідомлюють значення сонця, води для рослин.
- Діти зацікавлено ставляться до вирощування, за допомогою дорослих доглядають за рослинами
- За називають види живих істот (комах, риби, птахи звірі, середовище їх існування), розуміють, що потрібно доглядати за живими істотами,. Називають основних представників тварин найближчого оточення.
- Діти з незначною допомогою розповідають про планети, зірки (Сонце, Земля, Місяць). Володіють елементарними знаннями про космос.
- Діти з допомогою дорослих розрізняють корисні та шкідливі рослини та тварини.
Навички, орієнтовані на сталий розвиток
- Діти невпевнено висловлюють думку про те, як людина використовує природнє довкілля. У дітей формуються навички бережного ставлення до природи.
- Діти без допомоги дорослого не можуть пояснити, що вони частина великого світу природи, не розуміють залежність власного здоров’я від стану природи.
- Діти виявляють бажання допомогти природі (деревцю, квіточці, пташці), захистити їх, намагаються знайти правильний вихід із ситуації, хоча проявляються навички екологозбережувальної поведінки.
Освітній напрям «Дитина у світі мистецтва»
Мистецько-творча компетентність
- Діти розуміють зміст прочитаного їм твору, знають назву, зміст твору, не завжди пригадують автора. Діти можуть висловлюють власне ставлення до твору та оцінюють поведінку персонажів.
- Дітям подобаються віршовані твори, намагаються виразно читають вірші на пам’ять.
- Діти залюбки відтворюють знайомі художні твори, із цікавістю беруть участь в режисерських іграх та іграх-драматизаціях.
- Діти вміють самостійно працювати з дитячою книжкою, за ілюстраціями можуть припустити, про що йтиметься в тексті.
- Діти полюбляють виконувати народні пісні, колискові, народні ігри, відтворювати у власній ігровій діяльності.
- У малюванні діти володіють необхідними навиками потрібними для створення власного задуму, проявляють творчість та самостійність, позитивно реагують на власні роботи.
- У ліпленні з незначною допомогою педагога створюють власний задум, проявляють творчість та самостійність, діти позитивно реагують на власні роботи.
- В аплікації діти з незначною допомогою педагога створюють композицію, проявляють творчість та самостійність, роботи стали більш охайними. Діти залюбки аплікують.
- Дітям самостійно розрізняють контрастний характер, темп, динамічні відтінки музичного твору, зображувальні моменти в музиці, співвідносити їх із назвою твору.
- Діти опосередковано за допомогою дії визначають жанр твору.
- Діти за постійними підказками дорослого співають без напруження, діти почали прислухатися до співу дітей, до музичного супроводу.
- Діти самостійно розрізняють за тембром ударні, шумові музичні інструменти.
Освітній напрям «Гра дитини»
Ігрова компетентність
- Діти вміють творчо відобразити у грі діяльність та взаємовідносини дорослих у різноманітних сюжетних іграх. Виявляють елементи винахідництва, використовують предмети-замінники за власною ідеєю та ідеєю інших дітей.
- Діти виявляють інтерес до відображення широкого кола об’єктів навколишньої дійсності.
- Діти вміють класифікують іграшки, хоча інколи помиляються назвами з різних матеріалів.
- Діти вміють добирати іграшки за призначенням, але не повною пояснюють свої дії.
- Усвідомлюють себе активним учасником ігрової діяльності, охоче входять в контакт з однолітками.
- Діти чутливі до оригінального, виявляють самодіяльність, вдаються до асоціативних зв’язків, самостійно діють.
- У дітей розвинені почуття комунікабельності, товариськості, інколи мають труднощі у спілкуванні з однолітками, але вміють цінувати прихильне ставлення до себе, інших дітей групи.
- За підказкою дорослих визначаються із сюжетом гри, змістом ігрових дій, вибором іграшок. Люблять гратися.
- Більшість дітей усвідомлено ставиться до гри з однолітками, отримують радість та задоволення від грою.
Освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»
Сенсорно-пізнавальна компетентність
- Більшість дітей чітко відповідає запитання про ширину та товщину
- Діти знають назви сенсорних еталонів, але інколи помиляються при визначенні форми предметів за допомогою геометричних фігур, як еталона (трикутник, чотирикутник, квадрат, круг).
- Діти припускають поодиноких помилок під час розташуванні в просторі, предметів відносно себе (ліворуч, праворуч, угорі, внизу, попереду, позаду).
- Діти вживають поняття: доба, день, вечір, чітко розрізняють відношення швидко, повільно.
Логіко-математична компетентність
- Діти самостійно лічать в межах 5 у прямому та зворотному порядках, самостійно утворюють нові числа з незначними підказками вихователя, рідко припускаються помилок.
- Діти рідко припускаються помилок під час складання утворенні числових карток у порядку збільшення та зменшення. Більшість дітей можуть самостійно визначати місце кожного числа в ряді від 1 до 5. Вживають кількісні та порядкові числівники.
- Діти уміють працювати з роздатковим матеріалом, розуміють значення термінів: «скільки», «стільки», «однаково», «порівну». Вміють порівнювати групи предметів за кількістю, визначати кількісні відносини між множинами (більше, менше, стільки).
Освітній напрям «Мовлення дитини»
Мовленнєва компетентність
- Є проблеми з правильною звуковимовою, а саме деякі діти не вимовляють свистячі [з], [с], [ц], [дз], [дж`], шиплячі [ж], [ш], [ч], [дж], сонорні групи приголосних звуків (яких звук переважає над голосом) [в], [й], [р], [р`], [м], [н], [н`], [л], [л`], в словах з апострофом. Після додаткових пояснень дорослого діти намагаються правильно вимовляти звуки. Невелика кількість дітей потребує корекції логопеда.
- Діти упізнають на слух тверді й м’які приголосні звуки. Формуються навики підбирати слова близького звучання (рими) та вміння самостійно добирати подібні слова.
- Більшість дітей з допомогою вихователя роблять частковий звуковий аналіз слів:
– визначають місця звука в слові (на початку та в кінці);
– можуть самостійно встановлювати послідовність звуків у слові;
– придумують слова із заданим звуком.
- Діти уживають в розмові слова-назви предметів, явищ навколишнього світу, ознак, дій, кількості, слова з пестливими суфіксами.
- Діти з допомогою вихователя добирають антоніми та синоніми, самостійно вживають узагальнюючі слова.
- Діти вміють групують предмети за характерними ознаками та властивостями; розуміють значення багатозначних слів.
- Діти залюбки відгадують описові загадки
- Діти утворюють форм іменників чоловічого та середнього роду в родовому відмінку однини та в родовому відмінку множини (цуценята, цуценят), але потребують підказок дорослого.
- Діти утворюють різні способи творення слів – назви дитинчат тварин та птахів, іменники з числівниками (одна лялька); з незначною підказкою називають людей за характерними ознаками (весельчак, добряк); повторюють за вихователем збірні числівники (двоє хлопців; порядковими (перший день)
- Діти з допомогою педагога утворюють прикметники з посиленою ознакою (злий-злющий), дієслова в різних особових формах зі зміною звуків (робити-роблю), дієслова наказового способу (намалюй, зачини).
- Діти будують різні типи речень (прості, складні) та зі сполучниками (і, а, але), займенниками (ви, наш, хто, що).
- Діти розуміють мовлення дорослих, полюбляють казки, вірші, оповідання.
Комунікативна компетентність
- Діти запитують та будують відповідь до запитань різного типу: питання констатації (хто?, де?, що?, який?); причинно-наслідкові (як?, чому?, навіщо?)
- За уживають у розмові з дорослими й однолітками слова ввічливості, хоча інколи потребують нагадування; будують діалог в уявних сюжетних ситуаціях.
- Діти за зразком дорослих намагаються дотримуються культури спілкування в розмові з дорослими та однолітками, вживають слова ввічливості, використовують про звертанні до дорослих форму «Ви».
- Діти за допомогою дорослих складають загадки-описи предметів та іграшок, за якими безпосередньо спостерігають.
- У дітей за допомогою дорослого складають описового порівняння двох предметів та описують добре знайомі сюжетних предметних картинок.
- Діти складають за допомогою вихователя невеликі описові сюжетні розповіді за добре знайомим змістом сюжетної картинки, розповідь про іграшку.
Результати моніторингового вивчення
в дітей старшого дошкільного віку свідчать:
Результати моніторингового вивчення
в старшій групі (інклюзивна) свідчать:
Освітній напрям «Особистість дитини»
Здоров’язбережувальна компетентність
- Діти мають уявлення про статеву приналежність, ставляться з повагою до протилежної статі.
- Мають елементарну уяву про будову тіла й основні функції організму, діти розуміють призначення різних органів, правильно відповідають на запитання.
- Позитивно сприймають всі правил здоров’язбережувальної поведінки; виявляють позитивне ставлення до оздоровчих традицій.
- Діти самостійно дотримуваються правил безпечної поведінки. Діти розрізняють у поняттях «безпечне» та «небезпечне», відповідають впевнено і правильно, рідко помиляються.
- Діти орієнтуються показниках власного здоров’я та здоров’я навколишніх людей.
- Діти розуміють, важливість правильного харчування для здоров’я та розвитку людини. Самостійно дотримуються культури харчування.
- Діти вміють правильно користуються виделкою, ножем, серветкою. Діти їдять охайно, мають розвинуті навички особистої гігієни. Але дітям потрібно інколи нагадувати про важливість дотримання правильної постави
- Діти залюбки беруть участь у іграх із використанням дихальних вправ, точкового масажу, елементів релаксації, пальчикової гімнастики, тощо
- Діти мають високу активність в іграх, вправах, цікавляться різними видами здоров’язбережувальної діяльності. Самостійно застосовують руховий досвід у повсякденному житті.
Рухова компетентність
- Діти позитивно ставляться до фізкультури, залюбки беруть участь в оздоровчих та фізкультурно-розвивальних заходах, знають багато ігор. Знають багато видів спорту.
- Діти дотримуються правил гри, адекватно реагують на різні ситуації, докладають вольових зусиль у подоланні труднощів.
- На достатньому та високому рівні володіють основними рухами та навичками шикування, впевнено виконують вправи з різних вихідних положень із предметами й без них. Діти самостійно правильно користуються предметами.
Особистісна компетентність
- Діти мають уявлення про існування внутрішнього світу (думки, почуття, бажання, ставлення). Знають чого хочуть (не хочуть); можуть обґрунтувати своє ставлення. Виявляють інтерес до своїх думок, можуть розповісти та вірно назвати стани свого настрою.
- Орієнтуватися в основних емоціях та почуттях, диференціюють добро та зло, намагаються стримувати негативні емоції. Будують дружні взаємини, чітко усвідомлюють наслідки своєї емоційної поведінки для інших.
- Діти можуть установлювати причинно-наслідкові та смислові зв’язки між подіями. Для аргументації рідко потребують допомоги вихователя. Діляться своїми переживаннями, можуть показати виразом обличчя, передати свої почуття мімікою, жестами, словами.
- Добре оперують займенником «Я», вирізняють себе з-поміж інших. Знаходять спільне і відмінне між собою та іншими.
- Усвідомлюють і переживають події минулого та сьогодення, орієнтуються в майбутньому; усвідомлюють, що обставини життя залежать від здатності допомагати самій собі.
- Діти орієнтуються у свої правах і обов’язках, їх значеннях, чітко відповідають на запитання.
- Діти розуміють, що прізвище, ім’я та по батькові вказують на її належність до роду, родини, індивідуальність.
Освітній напрям «Дитина в соціумі»
Соціально-громадська компетентність
- Діти знають своє ім’я та по батькові, та своїх батьків і родичів.
- Діти логічно й послідовно будуть розповідь про свою сім’ю, описують взаємини між членами родини, розповідають про сімейні традиції, (склад, взаємна турбота, доброзичливі стосунки з братами, сестрами.)
- Діти знають про свої обов’язки, хоча виконують їх з нагадуванням дорослих. За бажанням можуть надати посильну допомогу.
- Діти чітко усвідомлюють ступінь спорідненості членів родини. Розуміють, що родина об’єднує всіх родичів матері та батька.
- Відчувають себе повноцінними членами родини, розраховують на розуміння й захист родичів. Вважають за потрібне бути причетними до всіх родинних справ.
- Діти добре розуміють та намагаються самостійно дотримуватися норм і правил сімейного (родинного) співжиття, рідко потребують допомоги дорослих.
- Діти класифікують людей за професіями, обізнані з їхніми обов’язками, називають їх особливості (робочий одяг, знаряддя праці тощо). Діти усвідомлюють, що потрібно дбайливо ставиться до результатів праці.
- Вміють вирізняти знайомих людей з поміж-інших (друзів, сусідів, працівників закладу), самостійно вітаються з дорослими.
- Діти розуміють, що з «чужими» треба поводитися обачно, хоча недостатньо сформований інстинкт «самозбереження». Дітей можуть звернутися до сторонніх за допомогою.
- Діти мають навички спілкування з іншими. Здатні входити в контакт із різними за віком дітьми.
- Вміють діяти з урахуванням бажань інших дітей, деякі діти мають організаторські здібності, намагаються дотримуватися меж прийнятності поведінки, прагнуть бути бажаними у грі, спілкуванні.
- Діти відчувають межу допустимої поведінки, намагаються уникати гострих суперечок, вміють самостійно порозумітися.
- Діти орієнтуються у принципах спілкування та спільної діяльності з допомогою дорослих. Усвідомлюють значення та функції поняття «група», хоча інколи вибірково налагоджують дружні стосунки із членами групи, готові йти на компроміс
- Діти правильно розуміють цінність дружби. Дотримуються дружніх взаємин із дітьми в групі, усвідомлюють, що дружбою треба дорожити.
- Діти чітко і правильно відповідають на питання, як називається наша держава, про державну символіку, називають столицю. Знають назву свого міста, ознайомленні з його символікою. Знають та називають державні свята.
- Діти правильно розповідають про народні обереги-символи. Знають особливості українського національного одягу, рослинні символи.
- Діти чітко усвідомлюють функції школи, вчителів та учнів, сформована готовність до навчання в школі.
- Чітко усвідомлюють своє місце в соціальному середовищі, вміють поводитися в різних життєвих ситуаціях.
- Активно вживають слова позначення родинних зв’язків. Діти самостійно називають називають власні імена, прізвища друзів. Знають імена та по-батькові вихователів та інших працівників ЗДО.
- Діти самостійно пригадують і розповідають багато казок, легенд. оповідань та віршів про природу та предметний світ.
- Діти диференціюють представників різної статі, знають про взаємини між людьми як представниками різної статі.
- Діти знають назву держави, її столиці, символіку, оперують поняттями «держава», «державна символіка». Діти знають назви гір, назви найбільших річок, назви морів; найбільших міст, орієнтуються в місці розташування України на карті.
- Діти знають назви предметів домашнього вжитку та побутової техніки, їх деталі, можуть самостійно пояснити способи застосування та безпечного поводження., групують предмети за різними ознаками. Дають розгорнуті відповіді.
- Діти залюбки розповідають на питання про народні обереги-символи (рушники, кольори на ньому); український національний одяг: вінок (квіти та стрічки); рослини-символи (калина, дуб, верба, барвінок), тощо. Правильно відповідають про їх значення.
- Правильно визначають діяльність учня, вчителя, мають уявлення про школу, володіють навичками монологічного мовлення.
- Діти знають основні правилам культури людських взаємин та спілкування зі старшими, дотримуються їх у своїй діяльності, зрідка своїх потребують підказок дорослого, що потрібно шанобливо ставиться до інших людей і дорослих і однолітків.
Освітній напрям «Дитина в природному довкіллі»
Природничо-екологічна компетентність
- Діти мають уявлення про життя людей на планеті Земля. Знають, що вода буває прісна та солона, розрізнять стани води, знають у ній живуть живі істоти. Можуть пояснити, як надходить до осель, як впливає на вироблення енергії.
- Діти знають, що повітря навколо нас, ним дихає все живе. Розрізняють ознаки повітря, їх залежність від пори року. Діти розуміють, що вітер – це рух повітря, може бути різної сили – корисним чи завдавати шкоду.
- Мають уявлення що суша може бути різної форми (рівнини пагорби, яри, гори). Знають, що на суходолі люди будуть житло, обробляють грунт. що в надрах є корисні копалини.
- Цікавляться інформацією природничого характеру, мають бажання зрозуміти суть явищ, визначити взаємозв’язки.
- Діти самостійно навивають про пори року, ведуть календар природи. Розуміють причини природних явищ, називають їх, розрізняють та характеризують їх. Обізнані з правилами навиками безпечної поведінки.
- Діти знають та називають небезпечні явища природи: пожежа у природі, землетрус та виверження вулкану. Розуміють правила безпеки поводження з вогнем. Знають про небезпеку під час грози, граду, ожеледиці.
- Діти знають назви найпоширеніші рослини своєї місцевості, дають розгорнуті відповіді. Усвідомлюють, що рослини потребують світла, води, поживного ґрунту, що вони залежать від стану погоди. Діти помічають, чому та як відбуваються зміни в житті рослини відповідно до пір року.
- Діти чітко розрізнять види рослин: дикорослі, культурні, кімнатні, лікарські рослини. Діти знають чим вони корисні для нас: виділяють кисень, забезпечують їжею тварин, розуміють, що потрібно охороняти рослини.
- Діти розрізняють тварини за зовнішніми ознаками, можуть їх класифікувати самостійно. Відповідають чітко та впевнено.
- Діти чітко та впевнено розрізняють види птахів (дикі, осілі та перелітні), коментують зміни, що відбуваються з живими істотами в різні пори року.
- Діти знають про зміни, що відбуваються у тварин, птахів, комах у різні пори року. Діти дають правильні розгорнуті відповіді
- Діти орієнтуються в том, що всесвіт, це безліч зірок, планет, називають деякі з них. Діти знають що Сонце – це джерело світла й тепла, а Місць супутник Землі, всі вони мають форму кулі та обертаються.
Навички, орієнтовані на сталий розвиток
- Діти усвідомлюють, що довкілля і життєдіяльність людини взаємопов’язані.
- Діти мають уявлення, що люди здійснюють природоохоронні заходи для збереження та відновлення тварин та рослин, що зникають.
- Діти обізнані, що природнє середовище планети Земля та Всесвіт є цілісним організмом, у якому взаємодіють повітря, вода, грунт, рослини, тварини, люди, Сонце Місяць.
- Діти усвідомлюють себе частиною великого світу, розуміють залежність свого здоров’я від стану природи. Прагнуть до самостійних дій у природі (доглянути, протидіяти тим, хто шкодить).
Освітній напрям «Дитина у світі мистецтва»
Мистецько-творча компетентність
- Діти самостійно і правильно визначають жанри художнього твору (казка, оповідання, вірші, байка), можуть обґрунтувати свою відповідь.
- Діти знають назву та автора твору. Відповідають на запитання за змістом прочитаного, дають розгорнуті відповіді.
- Діти самостійно визначають ідею твору, аналізують та відповідно оцінюють характер та вчинки персонажів.
- Більшість дітей вміють виразно декламують вірші на пам’ять, можуть інтонаційно виразно передати настрій твору, знають назву і автора твору. Залюбки розказують скоромовки, лічили тощо.
- Діти розуміють і можуть самостійно правильно пояснити прихований зміст приказок та прислів’їв. Можуть аргументувати свою відповідь.
- Діти самостійно називають портрети відомих українських письменників, пригадують назви написаних ними творів, помиляються зрідка.
- Діти залюбки відтворюють зміст художнього твору, самостійно передають характери персонажів у театралізованих іграх за змістом знайомих художніх творів, інколи потребують підказок дорослого. Діти охоче виконують запропоновані ролі
- Діти на доступному рівні аналізують твори різних видів мистецтва, їх особливості, як спільні так і відмінні.
- Діти самостійно створюють власні художні образи в різних видах образотворчого мистецтва.
- Діти вміють за допомогою кольору, ліній, форми та композиції передавати емоційний стан, нескладні змістовні зв’язки між об’єктами. Хоча інколи припускають помилок пропорціях об’єктів.
- Більшість дітей виявляють ініціативу в музично-руховій та пісенній діяльності. Діти вміють співати злагоджено, правильно відтворюють у рухах ритмічні малюнки танцю, гри.
- Діти самостійно визначають жанр маршу, пісні, танцю, визначають особливості, розрізнять характери, співставляють між собою Впізнають мелодію знайомого музичного твору, називають улюблені музичні твори.
- Діти мають поняття про структуру музичного твору, самостійно розрізняють властивості звука (довгий-короткий, високий-низький, гучний-тихий).
- Діти співають не напружуючись, протягуючи довгі звуки, виразно природнім голосом, вимовляють чітко слова, прислухаються до музичного супроводу.
Освітній напрям «Гра дитини»
Ігрова компетентність
- Діти уміють експериментувати у предметному довкіллі. Виявляють елементи винахідництва, використовують предмети-замінники, проявляються експериментальні здібності. Уміють творчо відображати у грі діяльність та взаємини дорослих.
- Діти залюбки відображають навколишньою діяльністю, створюють роботу за власним задумом чи схемою, злагоджено діють з усіма учасниками. Вміють діяти послідовно.
- Знають та самостійно називають різні види іграшок. Дають повні, розгорнуті відповіді.
- Знають і називають різні види образних іграшок.
- Знають їх властивості. Самостійно групують предмети за різними ознаками.
- Діти самостійно визначають із сюжетом гри, виявляють самодіяльність на основі пригадування відомого.
- Діти під час гри відтворюють діяльність людини, норми поведінки. Також намагаються самостійно дотримуватися ігрового партнерства та рольових способів етикету спілкування у процесі гри.
- Діти свідомо ставляться до гри з однолітками, отримують радість та задоволення від гри. Діти можуть елементарно пояснити свої дії, висловити своє ставлення до гри з однолітками.
- Діти виявляють самодіяльність, ініціативність, вибудовують різні сюжети на основі пригадування відомого.
- Діти самостійно організовують спільну з однолітками діяльність, налагоджують взаємини.
Освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»
Сенсорно-пізнавальна компетентність
- Більшість дітей вміють самостійно порівнювати предмети за висотою, товщино, шириною, довжиною, але зрідка допускаються неточностей слів-термінів ознак величин. Діти знають, що таке сантиметр, кілограм та літр, оперують цими поняттями. Володіють навичками вимірювання.
- Діти самостійно класифікують за ознаками геометричні фігури, знають їх властивості (трикутник, чотирикутник, круг, квадрат, п’ятикутника та ромба, шестикутника). Діти називають елементи многокутника: сторони, вершина, кут.
- Діти правильно визначають розташування предмета на площині, проміжних напрямків (верхній лівий кут, правий нижній кут), зрідка помиляються.
- Діти орієнтуються у співвідношеннях одиниць часу та вміють користуватися календарем. Виявляють творчий підхід до виконання завдання.
Логіко-математична компетентність
- Діти володіють кількісною та порядковою лічбою в межах 10, утворюють нове число додаванням та відніманням попереднього, інколи припускаються помилок. Вміють самостійно порівнювати суміжні числа. Вживають терміни «попереднє», «наступне» число.
- Діти на достатньому рівні знають склад числа в межах 10, називають склад числа з пам’яті. заповнення карток на склад числа. Називають компоненти дії додавання «сума», «доданок».
- Діти вміють самостійно обчислювати приклади в межах 5 на додавання та віднімання за допомогою лінійки.
- Діти самостійно складають та розв’язувати задачі на знаходження суми та залишку, на зменшення та збільшення числа на кілька одиниць.
Освітній напрям «Мовлення дитини»
Мовленнєва компетентність
- Діти чітко і правильно вимовляють слова із запропонованими звуками, вправляються самостійно. Але деякі діти потребують корекції логопеда.
- Діти правильно вживають наголос в окремих словах, вимовляють слова і фрази за допомогою наголосу, інтонації.
- Діти добре відчувають риму, залюбки самостійно добирають рими.
- Знають, розповідають скоромовки, загадки, приказки. Успішно виконують завдання, мають багатий лексичний запас. Вживають:
– слова-назви предметів, дій, ознак, властивостей;
– добирають синоніми, антоніми, омоніми, багатозначні слова.
- Діти активно вживають у розповіді прикметники і прислівники.
- Діти мають багатий лексичний запас, використовують образні вислови, узагальнюючі слова, намагаються зрозуміти значення нових слів.
- Діти правильно добирають слова-назви професій.
- Правильно вживають відповідні закінчення, легко відмінюють слова з різних предметних груп.
- Правильно вживають різні форми слів для назви різних об’єктів, пестливі суфікси.
- Діти правильно утворюють слова, узгоджують їх у роді, числі та відмінку.
- Самостійно складають речення різних типів.
- Активно спілкуються українською державною мовою, вільно користуються мовними формулами (привітання, прохання, вибачення). Розуміють, що в Україні українська мова є державною.
- Правильно, чітко вимовляють всі звуки української мови, активно використовують словниковий запас українською мовою.
- Слухають і вільно розуміють мовлення дорослих.
Комунікативна компетентність
- Уміють підтримувати розмову, будувати різні форми діалогу. Говорять чітко у звичному темпі з нормальною силою голосу.
- Діти вміють використовувати життєвий досвід на навички чемної повідки у спілкування з дітьми та людьми різного віку.
- Діти самостійно формулюють відповіді будують речення, творчо милять, мають багатий лексичний запас. Підтримують інтерес дітей до спілкування з однолітками в різних видах діяльності, самостійно налагоджувати взаємини з партнерами по грі.
- Самостійно складають перекази казок та оповідань, дають характеристику вчинків персонажів.
- Самостійно складають описові та сюжетні розповіді за дидактичними картинками, порівняльні описи двох іграшок.
- Діти виявляють словесну творчість: самостійно складають казки, короткі історії із введенням образів. Діти мають високий рівень словникового запасу.
- Самостійно складають описи-загадки, описують добре знайомі репродуктивні картини. Активно експериментують зі словом. Залюбки беруть участь у складанні колективного листа.